
Risicobeheer
Algemeen
Risicobeheer wordt bij HVC begrepen als het continue proces van identificeren en evalueren van materiële risico’s, alsmede de identificatie van de maatregelen om deze te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. De risicobereidheid van NV HVC ten aanzien van de in deze paragraaf beschreven risico’s is onveranderd laag.
Raamwerk, principes en methodes
Bij HVC is de lijn verantwoordelijk voor het proces van risicobeheer. Een centrale risicomanagement afdeling stelt beleidskaders op en adviseert bedrijfsonderdelen. Risicobeheer richt zich op onzekerheden en toekomstige gebeurtenissen, identificeert tijdig risico's bij het behalen van doelstellingen, en neemt maatregelen om deze risico's te verminderen.
Het risicobeheer van HVC biedt redelijke zekerheid over het behalen van bedrijfsdoelen, risicobeheersing in processen en projecten, betrouwbare financiële rapportages en naleving van wetten. Ernstige risico's zoals ernstige ongevallen of grote negatieve milieu-impact zijn nooit acceptabel. Het systeem is gebaseerd op het COSO-ERM-model en ISO 31000-richtlijn, en steunt zowel op formele processen als op de bedrijfscultuur om risico’s en fraude te beheersen. Medewerkers moeten kritisch blijven denken, risico’s en kansen zien, en dit tijdens het werk bespreken.
Ontwikkelingen risicomanagement 2024
Het beheersen van veiligheidsrisico's bleef ook dit jaar topprioriteit. Lachgasexplosies tijdens het verbrandingsproces bleven in 2024 significante risico’s vormen voor personeel en voor procescontinuïteit, met onverzekerde schade tot gevolg. Hoewel een tijdelijke lachgasverwijderingsinstallatie grote hoeveelheden cilinders heeft opgevangen, blijven explosies tot significante verstoringen leiden. HVC breed zijn er in de operaties en in projecten schade incidenten geweest, die mede dankzij risicobeperkende maatregelen niet tot impactvolle effecten hebben geleid. Ook dit jaar zijn diverse aanbevelingen uit het brandveiligheidsprogramma van HVC en verzekeraar FM Global uitgevoerd. Nieuwe inzichten hebben geleid tot aangepaste aanbevelingen. In 2024 heeft de Afval Energie Centrale in Dordrecht de Highly Protected Risk (HPR) status gekregen. Dit betekent dat de kans op een grote schade klein is dankzij strengere preventieprocedures en verbeterde detectie-, blus- en veiligstellingssystemen. Voor 2025 wordt verwacht dat alle grote installaties deze status hebben. Nieuwe installaties, zoals de slibdrooginstallatie in Alkmaar, worden al ontworpen volgens de beveiligingsstandaarden van de verzekeraar.
Voor het management van de grotere ondernemings- en projectrisico’s maakt HVC gebruik van de applicatie RiskID. Deze software ondersteunt het voeren van effectieve risicodialogen en borgt de registratie van kritieke risico’s. Het uitvoeren van een risico analyse is standaard bij grote infrastructurele projecten en wordt geformaliseerd in de nieuwe projectaanpak van HVC. In het najaar van 2024 zijn de toprisico’s door de business unit managementteams geïnventariseerd en geëvalueerd. In een beschouwing daarvan door de directie is vervolgens een onderscheid gemaakt tussen lange termijn risico’s die inhaken op de toekomstscenario’s van HVC en de grote risico’s die HVC ziet voor de kortere termijn.
Halverwege 2024 is een nieuw, HVC breed risicomanagementbeleid vastgesteld door de directie. Dit beleid maakt inzichtelijk wie, waarvan is in het proces van risicobeheersing en past bij de organisatorische groei die HVC doormaakt.
In 2024 is door dialoog expliciet aandacht besteed aan mogelijke frauderisico’s. De risico's zijn door de Business Units vastgelegd in RiskID en worden in risicodialogen behandeld als onderdeel van de doorlopende planning- en controlecyclus. Het rapport over de belangrijkste frauderisico's is daarnaast besproken op directieniveau en binnen de auditcommissie.
De belangrijkste frauderisico’s die HVC onderkent, zien toe op cyber security en het onttrekken van geld en goederen aan de onderneming. Tevens is de organisatie alert op mogelijke onjuiste toerekening aan de rapportageperiode ter verdoezeling van mogelijke eigenbelangen of onttrekking van geld en of goederen. Om deze risico’s te mitigeren heeft HVC diverse beheersmaatregelen getroffen. Deze maatregelen zijn flexibel en bewegen mee met de ontwikkelingen in de externe omgeving. Ook dragen grote projecten met een beheersingscomponent - zoals de implementatie van het weegdatamodel – direct bij aan het reduceren van het fraude risico.
Belangrijkste risico's
Belangrijke risicogebieden voor HVC zijn hierna samengevat.
Veiligheid, betrouwbaarheid en continuïteit van de installaties
Incidenten kunnen uitval, letsel en procesonderbreking veroorzaken. Een goed onderhoudsprogramma is essentieel voor veilige en betrouwbare installaties. HVC streeft ernaar dat de installaties aan de geldende milieunormen voldoen.
Traditioneel ligt de focus op het voorkomen van grote calamiteiten. Dit permanente risico geldt voor alle grote installaties. Hierbij wordt in de eerste plaats gedoeld op schade aan een procesinstallatie, wat kan resulteren in hoge herstelkosten en bedrijfsstilstand.
Deze aanpak richt zich op het voorkomen van uitval door risicobewustzijn te vergroten en procesrisico’s te beheersen via strenge inspecties en degelijke onderhoudsprogramma's. Operationeel veiligheidsdeskundigen zijn geïntegreerd in de operatie voor betere procesveiligheidsbeheersing. Daarnaast investeert het programma continu in fysieke preventiemaatregelen zoals sprinklers en detectie. Voor veel van de grotere denkbare fysieke schade evenementen bestaat opvang middels verzekeringsdekking.
Door een wettelijk verbod op lachgas sinds 2023, worden cilinders gedumpt bij het afval. Deze exploderen in de ovens en veroorzaken schade, stilstand en gevaar voor collega's in de operatie. Ondanks de inzet van trendanalyses, identificatie van bronnen en een voorstorteer en inname strategie, met structurele toepassing van een lachgasverwijderingsinstallatieis ongeplande stilstand door explosie van lachgas cilinders een wezenlijk risico dat vooralsnog niet zal verdwijnen. Daartoe wordt nu ook geïnvesteerd in extra explosiebestendigheid van de installaties
Naast bovenstaande maatregelen, heeft HVC een programma dat toeziet op de cyberveiligheid in de proces automatisering waarin wordt voorgesorteerd op de implementatie van NIS2 in Nederland in het najaar van 2025.
Naleving van de milieunormen wordt actief gemonitord en wordt gerapporteerd in een milieujaarverslag
Volatiliteit prijzen commodities, kostprijzen grondstof/transport en levering materieel
Prijsfluctuaties van elektriciteit, gas en grondstoffen zoals papier en metalen hebben een direct effect op de marge en dekkingsbijdrage van de activiteiten van HVC. Daarnaast wordt HVC bij diverse activiteiten geconfronteerd met stijgende prijzen en levertijden van materialen voor bijvoorbeeld de realisatie van zon- en warmteprojecten. Ook speelt mee dat de beschikbaarheid soms onvoldoende is of niet tijdig kan worden gegarandeerd.
Na de extremen van 2022, door onder meer de oorlog in Oekraïne, zijn de prijzen van elektriciteit en gas in 2023 en 2024 gedaald. Volatiliteit in prijzen ontstaat nu onder meer door onrust in de markt. Afgelopen jaar waren met name effecten merkbaar vanuit de gebleken kwetsbaarheid van het onderzeese kabel en leidingen netwerk dat landen verbindt met bronnen of aanbieders van energie. Daarnaast leidt de groei van hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- en windenergie, tot een meer dynamische energiemarkt. Deze bronnen zijn afhankelijk van het weer en kunnen daardoor leiden tot schommelingen in het elektriciteitsaanbod. In sommige periodes, zonder wind of zon, zogenaamde dunkelflaute leidt tot hoge prijzen voor (niet duurzame) energie. Terwijl bij het omgekeerde, negatieve prijzen voor energie ontstaan en duurzame bronnen tegen vergoeding worden uitgezet – de zogenaamde curtailment.
HVC hanteert voor de verkoop van de geproduceerde elektriciteit een defensieve en niet speculatieve verkoopstrategie die het bedrijf primair beschermt tegen prijsfluctuaties.
Obstakels voor realisatie bouwprojecten
HVC richt zich op het schoner maken van energie opwek en hergebruik van grondstoffen. Om dat mogelijk te maken moeten er in de komende jaren veel (nieuw)bouwprojecten worden gerealiseerd.
Op de route naar realisatie van projecten herkent HVC een aantal dominante obstakels. De beschikbaarheid van capaciteit van aanneem- en engineeringbedrijven is een factor van belang. Door toegenomen vraag na een relatief luwe periode met tegelijk een achterblijvend aanbod van arbeidskrachten staat deze onder druk, wat voor vertraging en oplopende kosten kan zorgen. Daarnaast kan de beperkte lokale beschikbaarheid van stroom ervoor zorgen dat projecten niet kunnen worden uitgevoerd of dat de resulterende duurzame asset niet of gedeeltelijk kan opereren. Dit wordt met name gedreven door de netcongestieproblematiek. Vanuit het aspect van vergunning verstrekking, geldt specifiek voor projecten dat er veel onzekerheid bestaat rondom regelgeving en was ook voor de stikstofuitspraak in december 2024 de verwerkingscapaciteit van de omgevingsdiensten ontoereikend. Dit kan uitlopen op vertraging in de uitvoering of onzekerheid over de uitvoerbaarheid van projecten.
Om de impact op projecten te beperken, worden projectplanningen, scope en uitvoering regelmatig tegen het licht gehouden, worden vergunning verstrekkers vroegtijdig betrokken en worden alternatieven voor netwerkbeperkingen onderzocht.
Impact overheidsmaatregelen
Op een aantal vlakken worden de activiteiten van HVC significant beïnvloed door regulering vanuit de overheid.
In 2024 heeft HVC niet langer een consumentenportefeuille voor gas- en elektriciteit. Hiermee komt ook de blootstelling aan maatregelen en bijkomende administratieve lasten vanuit Europa en de eigen overheid te vervallen.
Afvalverbranding valt op dit moment niet onder het Europese emissiehandelsysteem (ETS). Dit gaat veranderen. Vanaf 2024 moeten afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s) hun uitstoot monitoren en rapporteren. De Europese Commissie neemt uiterlijk in juli 2026 een besluit over de opname van AVI’s in EU-ETS vanaf 2028. De individuele lidstaten dienen zelfstandig een besluit te nemen of de ingangsdatum wordt overgenomen of dat er gebruik wordt gemaakt van een infaseringsperiode van 2 jaar. Daarnaast neemt de druk op de overheid toe om subsidies en belastingvoordelen voor fossiele brandstoffen versneld af te bouwen. Dit beïnvloedt de economische levensvatbaarheid van verbrandingsinstallaties negatief. Om deze onzekerheid aan te pakken, is het streven van HVC om op de grote productielocaties CO2 af te vangen. Daarnaast wordt waar mogelijk gasverbruik in de rookgasreiniging vervangen door alternatieve warmte. Daarnaast spelen er langjarige dossiers op gebieden als importheffingen, BREF-richtlijnen en andere belastingmaatregelen op afval(verwerking) ten opzichte van andere landen -zoals bodemas. Dit geeft een opwaartse druk in de verwerkingskosten.
De overheid speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van duurzame energie. HVC gebruikt minder duurzame bronnen voor snelle warmtelevering, die later worden vervangen door efficiëntere opties. De Warmtewet verplicht HVC om ketels en WKK’s sneller te verduurzamen, wat de kosten verhoogt. Ook stikstofregulering heeft invloed op duurzaamheidsprojecten en de aanleg van warmte-infrastructuur.
Klimaatrisico
NV HVC is zich zeer bewust van de eigen rol in verduurzaming en klimaatverandering. In relatie tot de eigen doelen en ambities op die vlakken wordt vooral het element tijd als een bedreiging gezien. Het gaat bijvoorbeeld om de tijdige adoptie van en sturing op verdergaande klimaatambities door aandeelhouders en centrale overheid of om de snelheid van klimaatverandering die zich uit in extreem weer. Met betrekking tot de adoptie van klimaatambities is NV HVC in continue dialoog met haar directe stakeholders. Fysieke effecten worden in beeld gebracht en gemanaged onder meer met behulp van kennis van verzekeraars.
Financiële risico’s
De prijs-, rente-, krediet- en liquiditeitsrisico's worden benoemd in de jaarrekening.
Gedrag en integriteit
Integriteits- en fraudebeleid
In het kader van haar integriteitsbeleid beschikt HVC over voorzieningen waar werknemers gehoord kunnen worden. Er is een Klachtencommissie, waaraan werknemers klachten over rechtspositionele zaken kunnen voorleggen, alsmede een klokkenluidersregeling, voor het melden en onderzoeken van vermoedens van misstanden of onregelmatigheden. In dat kader is een Vertrouwenscommissie ingesteld. Daarnaast zijn er voor medewerkers in- en externe vertrouwenspersonen beschikbaar. In het verslagjaar is één klacht aan de Klachtencommissie voorgelegd en zijn geen zaken aan de Vertrouwenscommissie voorgelegd.
HVC heeft met ondersteuning van de afdeling risicomanagement & verzekeringen HVC-breed de fraude risico's in beeld gebracht en gewaardeerd op kans en impact; dit is in feite een voortdurend proces waarbij het bewustzijn omtrent frauderisico's steeds verder verbetert. Waar nodig worden frauderisico's ook in de operatie besproken en jaarlijks vindt een fraudedialoog plaats tussen de directie en de Auditcommissie, waarbij verbeterpunten worden doorgenomen.
Naleving wet- en regelgeving
HVC heeft bij haar bedrijfsvoering te maken met vele soorten regelgeving, zoals aanbestedingsrecht, jaarrekeningenrecht, energierecht, consumentenrecht, fiscaal recht, financieel recht (burgerparticipaties), de AVG en het omgevingsrecht. HVC ziet naleving van deze regelgeving als haar ‘licence to operate’. Ontwikkelingen in nieuwe wetgeving en jurisprudentie, zoals bij de Warmtewet en in het omgevingsrecht worden zorgvuldig bijgehouden; de gevolgen ervan worden binnen de organisatie besproken en geïmplementeerd.
Corporate Governance
Corporate governance
NV HVC (‘HVC’) is een naamloze vennootschap naar Nederlands recht, gevestigd te Alkmaar. De governance is gebaseerd op de structuurregeling. De vennootschap wordt bestuurd door een eenhoofdige directie. Toezicht wordt uitgeoefend door de raad van commissarissen. Deze organen zijn onafhankelijk van elkaar en leggen over de uitoefening van hun taken verantwoording af aan de algemene vergadering van aandeelhouders.
De formele relatie tussen de organen van de vennootschap – directie, raad van commissarissen en algemene vergadering – is vastgelegd in de wettelijke regeling voor een structuurvennootschap en de statuten. Daarnaast hebben aandeelhouders ten aanzien van hun positie jegens de vennootschap onderling afspraken gemaakt in de ballotageovereenkomst. Verder hebben aandeelhouders, raad van commissarissen en directie nadere afspraken gemaakt over de strategie en financiering van HVC, alsmede over de uitoefening van bevoegdheden.
Aandeelhouders
Het maatschappelijk kapitaal van de vennootschap is verdeeld in aandelen A, B en C. De aandelen A zijn geplaatst bij gemeenten en gemeenschappelijke regelingen van gemeenten gelegen in de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland en Friesland.
De aandelen B zijn geplaatst bij een gemeenschappelijke regeling van acht water- schappen gelegen in de provincies Noord- en Zuid-Holland, Flevoland, Utrecht en Gelderland. Er zijn geen aandelen C geplaatst.
De algemene vergadering van aandeelhouders bespreekt onder meer het bestuursverslag, stelt de jaarrekening en winstbestemming vast, besluit over het verlenen van decharge aan de leden van de directie voor het gevoerde beleid, besluit over het verlenen van decharge aan de leden van de raad van commissarissen voor het gehouden toezicht en benoemt (de leden van) de raad van commissarissen alsmede de accountant. Daarnaast besluit de algemene vergadering over voorstellen tot goedkeuring van belangrijke investeringen en strategische keuzes. Algemene vergaderingen kunnen zo vaak als gewenst door de directie, de raad van commissarissen en de aandeelhouders bijeen worden geroepen. Besluiten kunnen ook buiten vergadering worden genomen.
Bestuur
Het statutair bestuur van HVC wordt uitgeoefend door de heer Dion (D.A.) van Steensel. De directie wordt voor onbepaalde tijd benoemd door de raad van commissarissen, die tevens het aantal leden van de statutaire directie vaststelt. De bezoldiging en arbeidsvoorwaarden van de directie worden vastgesteld door de raad van commissarissen met inachtneming van het door de algemene vergadering vastgestelde beloningsbeleid.
De directie is bevoegd de vennootschap te vertegenwoordigen. Dochterondernemingen worden in beginsel bestuurd door HVC.
De directie is belast met en verantwoordelijk voor het bestuur van de onderneming en legt verantwoording af aan de raad van commissarissen en de algemene vergadering. De directie stelt de visie en de daaruit voortkomende missie, strategie en doelstellingen van de onderneming vast. De directie is verantwoordelijk voor de uitvoering van de bedrijfsstrategie, die is opgedragen aan de operationele bedrijfsonderdelen Energie uit Afval, Inzameling, Duurzame Energie, Groen Gas & Compost, Recycling en Regie-op-Stromen.
Naast bovenstaande operationele bedrijfsonderdelen kent HVC het bedrijfsonderdeel Staf Financiën, alsmede diverse overkoepelende (staf)afdelingen.
Enkele functionarissen hebben beperkte vertegenwoordigingsbevoegdheden, zoals weergegeven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. De directie is verantwoordelijk voor een transparant bestuur van de onderneming. De doelstelling daarvan is dat alle belanghebbenden een duidelijk inzicht hebben in de beslissingen en besluitvormingsprocedures van de onderneming.
De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directie liggen vast in de statuten van NV HVC. Het ‘reglement goedkeuringsvereisten NV HVC’ geeft een overzicht van de bestuursbesluiten die op grond van artikel 11 van de statuten en nadere bepalingen goedkeuring behoeven van de raad van commissarissen en de algemene vergadering.
De directie richt zich op de continuïteit van de vennootschap en de met haar verbonden onderneming en streeft, uitgaande van de missie en visie van HVC, naar duurzame lange termijn waarde creatie, onder afweging van de daartoe in aanmerking komende belangen van de stakeholders.
De directie borgt dat geen besluiten worden genomen die vanwege een (potentieel) (in)direct persoonlijk belang van de directie of de raad van commissarissen tegenstrijdig zijn met het belang van HVC.
De statutair bestuurder geeft leiding aan het directieteam. Dit team bestaat uit zes personen, waarvan twee vrouwen. Deze samenstelling geeft invulling aan het streven dat dit team bestaat uit tenminste 30% vrouwen en 30% mannen. Bij werving en selectie van personen voor functies binnen dit team wordt aan dit streefcijfer, naast overige selectiecriteria, een belangrijke rol te geven, vanuit het perspectief dat een evenwichtige samenstelling van dit team bijdraagt aan de kwaliteit van de organisatie. De secretaris van de onderneming ziet erop toe dat de juiste procedures worden gevolgd en dat in overeenstemming wordt gehandeld met de wettelijke en statutaire verplichtingen van de directie. Dit beleid is in 2024 nageleefd.
Raad van Commissarissen
De raad van commissarissen heeft onder meer tot taak toezicht te houden op het beleid van de directie en op de algemene gang van zaken in de onderneming; verder staat de raad de directie terzijde met raad. De raad van commissarissen richt zich bij de vervulling van zijn taak op de lange termijn waarde creatie van de onderneming en weegt daartoe de in aanmerking komende belangen van bij de vennootschap betrokkenen af. De directie verschaft tijdig alle informatie en middelen aan de raad van commissarissen die nodig zijn voor een goede taakuitoefening.
De verantwoordelijkheden, taken en werkwijze van de raad van commissarissen zijn vastgelegd in de statuten van HVC. De raad houdt daarnaast rekening met de relevante bepalingen in de corporate governance code. De verantwoordelijkheid voor de juiste uitvoering van zijn taken berust bij de raad als geheel. De leden van de raad van commissarissen kunnen ten opzichte van de directie in onafhankelijkheid standpunten innemen. Leden van de raad van commissarissen oefenen hun taak uit zonder mandaat en onafhankelijk van enig belang in het bedrijf. De raad van commissarissen bespreekt ten minste eenmaal per jaar het functioneren van de directie.
De leden van de raad van commissarissen worden (her)benoemd door de algemene vergadering, op voordracht van de raad van commissarissen, met inachtneming van de profielschets (zie uitleg hierna) en in samenspraak met een daartoe ingestelde aandeelhouderscommissie. De centrale ondernemingsraad heeft een versterkt recht van aanbeveling voor één lid van de raad. De raad van commissarissen heeft een profiel van zijn omvang en samenstelling opgesteld, daarbij rekening houdend met de aard en de activiteiten van de onderneming en de gewenste deskundigheid en achtergrond van zijn leden. De raad van commissarissen streeft naar een diverse samenstelling, onder meer met betrekking tot geslacht, leeftijd en achter grond. De raad kent overeenkomstig zijn profielschets vijf leden. De raad evalueert periodiek het profiel en bespreekt het profiel met de algemene vergadering. Alle leden van de raad van commissarissen zijn onafhankelijk in de zin van de corporate governance code.
Leden van de raad van commissarissen kunnen voor twee termijnen van vier jaar worden benoemd. Daarna is herbenoeming voor maximaal twee termijnen van twee jaar mogelijk. Herbenoeming voor een derde termijn wordt door de raad in zijn verslag gemotiveerd. Bij herbenoeming wordt rekening gehouden met de wijze waarop het lid zijn/haar taak heeft vervuld in de voorbije periode.
Voorzitter
De voorzitter van de raad van commissarissen stelt de agenda vast en zit de vergaderingen van de raad van commissarissen voor. Hij is verantwoordelijk voor het naar behoren functioneren van de raad van commissarissen en van zijn commissies. De voorzitter initieert de beoordeling van het functioneren van de raad van commissarissen en de directie volgens de corporate governance code. In lijn daarmee kan de voorzitter van de raad van commissarissen geen voormalig lid van de directie zijn.
Commissies van de raad van commissarissen
De raad van commissarissen heeft een Auditcommissie en een (gecombineerde) Selectie-en-benoemingscommissie en Remuneratiecommissie ingesteld.
Auditcommissie
De Auditcommissie voert haar taken uit volgens het reglement zoals dat door de raad van commissarissen volgens de voorschriften van de Governance Code is vastgesteld. Alle leden van de auditcommissie zijn onafhankelijk in de zin van deze Code. De auditcommissie adviseert de raad van commissarissen en bereidt de besluit vorming van de raad van commissarissen voor met het oog op het toezicht op de integriteit en kwaliteit van de financiële verslaggeving van HVC en op de (beoordeling van de) effectiviteit van de interne risicobeheersings- en controlesystemen van HVC. De Auditcommissie overlegt ten minste twee keer per jaar of zo vaak als zij dit noodzakelijk acht, en in ieder geval eenmaal per jaar, buiten aanwezigheid van de directie, met de externe accountant.
Selectie-en-benoemingscommissie en Remuneratiecommissie
De leden van de Selectie-en-benoemingscommissie en Remuneratiecommissie vormen een personele unie. De Remuneratiecommissie adviseert de raad over de bezoldiging van de directie, in lijn met het bezoldigingsbeleid zoals vastgesteld door de algemene vergadering van aandeelhouders. De Selectie-en-benoemingscommissie stelt de selectiecriteria en benoemingsprocedures op inzake de benoeming van commissarissen en de directie. Zij beoordeelt periodiek de omvang en samenstelling van de raad van commissarissen en stelt aan hen een profielschets voor het orgaan voor. Ook is zij verantwoordelijk voor het proces voor de periodieke beoordeling van het functioneren van de individuele leden van de raad van commissarissen en doet zij voorstellen voor (her)benoeming van leden van de raad van commissarissen.
Tegenstrijdige belangen
Elke vorm van belangenverstrengeling tussen de vennootschap en haar bestuurders of commissarissen wordt vermeden. Om te vermijden dat belangenverstrengeling plaats vindt, worden adequate maatregelen getroffen. De raad van commissarissen is verantwoordelijk voor de besluitvorming over de omgang met belangenverstrengeling bij bestuurders, commissarissen en aandeelhouders in relatie tot de vennootschap, in lijn met de best practices overeenkomstig de corporate governance code ten aanzien van potentiële belangenverstrengeling.
Een lid van de raad van commissarissen meldt een potentieel tegenstrijdig belang in relatie tot HVC, onverwijld aan de voorzitter van de Raad. Als het de voorzitter betreft, dient de voorzitter dat onverwijld te melden aan de vicevoorzitter.
Beloning
Voor de leden van de raad van commissarissen geldt een vergoedingsregeling die door de algemene vergadering is vastgesteld en die past binnen het raamwerk van de WNT. De vennootschap verstrekt aan leden van de raad van commissarissen geen leningen of garanties.
Externe accountant
De externe accountant wordt benoemd door de algemene vergadering van aandeelhouders. De externe accountant rapporteert met betrekking tot het door haar gedane onderzoek aan de raad van commissarissen en de directie en geeft de uitslag van haar onderzoek weer in een verklaring omtrent de getrouwheid van de jaarrekening. De Auditcommissie is direct verantwoordelijk voor het toezicht op het werk van de externe accountant. Minimaal eenmaal per jaar brengt de Auditcommissie samen met de directie verslag uit aan de raad van commissarissen over ontwikkelingen rond de externe accountant, in het bijzonder de onafhankelijkheid.
Ten minste eenmaal per vier jaar maakt de Auditcommissie samen met de directie een grondige beoordeling van het functioneren van de externe accountant.
De conclusies hiervan worden aan de algemene vergadering van aandeelhouders en de raad van commissarissen meegedeeld. De externe accountant woont de vergaderingen van de raad van commissarissen bij waarin het verslag van de externe accountant over de controle van de jaarrekening wordt besproken en waarin de vaststelling van de jaarrekening wordt behandeld.
Onze organisatie
Verslag van de raad van commissarissen
Het bestuur is verantwoordelijk voor de continuïteit van de vennootschap en de daarmee verbonden onderneming, en voor daarmee creëren van duurzame langetermijnwaarde. Het bestuur investeert hiervoor in klimaat en circulariteit ten behoeve van de aandeelhoudende gemeenten en waterschappen, alsmede hun inwoners. Daarbij worden alle in aanmerking komende belangen afgewogen. De raad van commissarissen houdt toezicht en geeft het bestuur waar nodig advies. Ook fungeert de raad als werkgever van de directie. De raad kent een reglement dat onder meer zijn werkwijze, taken, besluitvorming en bevoegdheden regelt.
Samenstelling
De raad is samengesteld volgens zijn profielschets en heeft een omvang van vijf leden. De profielschets is afgestemd met de aandeelhouders en geeft de competenties waarover de leden gezamenlijk en individueel dienen te beschikken. Deze hebben betrekking op de voor HVC relevante aspecten van het bedrijf. Daarnaast dient elke commissaris individueel te beschikken over voor hem of haar specifiek vereiste kennis en ervaring om de bedrijfsvoering, de financiële en ondernemingsresultaten van HVC en de maatschappelijk context waarin HVC opereert te kunnen overzien. Elke commissaris dient over een zodanige persoonlijkheid te beschikken dat de rol van toezichthouder en teamlid adequaat wordt vervuld.
Voor de samenstelling van de raad vormt ook diversiteit, met name ten aanzien van geslacht en achtergrond, een belangrijk criterium. Dit leidt tot een breder perspectief, wat bijdraagt aan de kwaliteit van de rolvervulling. De raad kent momenteel drie mannelijke en twee vrouwelijke leden en beschikt met hen over ruime bestuurlijke, politieke, maatschappelijke, financiële, technische en marktachtergrond.
De raad is zodanig samengesteld dat de leden ten opzichte van elkaar, het bestuur en welk deelbelang dan ook onafhankelijk en kritisch kunnen opereren.
Benoeming en andere wijzigingen
De Algemene Vergadering heeft op voordracht van de raad van commissarissen op 30 mei 2024 mevrouw J. (Jantine) Kriens en de heer drs. R.E.J. (Ruud) Bos per voornoemde datum herbenoemd voor een tweede termijn, en de heer ir. F.J. (Frans) Föllings per 12 december 2024 voor een derde termijn van twee jaar. Laatstgenoemde herbenoeming biedt de raad voldoende tijd voor het selecteren van een gekwalificeerde kandidaat ter opvolging van de heer Föllings.
Permanente educatie
Als onderdeel van de permanente educatie van de raad, worden verschillende onderwerpen diepgaand bestudeerd en gewogen, met als doel beter inzicht te verkrijgen in de belangrijkste uitdagingen voor HVC. Ieder jaar worden de prestaties en strategie ten aanzien van een of meer deelactiviteiten onder de loep genomen via een zogenaamde 'deep dive'. Het afgelopen jaar lag de focus op de herijking van de strategie en de financiële effecten hiervan op lange termijn bij mee-en tegenwindscenario’s, met name ten aanzien van de activiteiten Energie-uit-Afval en Duurzame Energie, die in dit kader vanuit financieel perspectief het meest relevant zijn. Voor de doorrekening van de verschillende scenario’s is gebruik gemaakt van financiële modellen, die extern zijn getoetst. De verschillende scenario’s en hun uitgangspunten, de financiële modellen die hierop zijn toegepast en de uitkomsten zijn intensief door de raad besproken.
Evaluatie
De raad voert aan het begin van elk kalenderjaar een (zelf-)evaluatie uit. De raad blikt daarbij terug op zijn eigen functioneren en dat van de commissies en individuele leden, alsmede op de interactie onderling en met de directie. Ook de kwaliteit van de managementinformatie en het functioneren van het directieteam en de individuele leden worden daarbij geëvalueerd.
Voor de evaluatie van zijn functioneren in 2024 zal de raad gebruik maken van externe deskundigheid.
De relatie tussen de raad en de directie is professioneel en goed. De informatievoorziening is goed en de raad wordt tijdig en op adequate wijze bij complexe en ingrijpende ontwikkelingen betrokken.
Ook komen concrete dilemma’s aan de orde. De directie heeft adequaat gefunctioneerd en voert zijn taken goed uit. De raad heeft vertrouwen in de directie en de onderlinge professionele verstandhouding is goed. Zowel de raad als de directie zijn rolvast in het uitoefenen van hun taken.
Cultuur
De cultuur binnen een organisatie heeft grote invloed op het succes van een bedrijf. HVC heeft een ondernemende cultuur. De raad stelt vast dat de medewerkers met wie wordt gesproken zich ervan bewust zijn dat zij werken voor een publiek bedrijf dat tot doel heeft de publieke zaak te dienen. De directie is duidelijk in het stellen van doelen en definieert en geeft sturing aan de normen en waarden binnen de organisatie. Deze uiten zich ook in de wijze waarop de operationele activiteiten plaatsvinden. De selectie-en-benoemings- en remuneratiecommissie spreekt jaarlijks individueel met alle leden van het directieteam over het functioneren van het team, de lopende ontwikkelingen, de eventuele knelpunten die zijn opgetreden en de manier waarop deze worden opgelost. Verder bezoekt de raad tenminste een keer per jaar een bedrijfslocatie voor een inhoudelijke verdieping aan de hand van informatieoverdracht door hierbij betrokken medewerkers. Tijdens de jaarlijkse vergadering van ruim twee dagdelen over een actueel kernthema zijn een aantal medewerkers betrokken die geen lid zijn van het directieteam. Ook is er periodiek contact met de centrale ondernemingsraad. Op deze wijze krijgt de raad een dieper inzicht in het functioneren van HVC.
Terugblik 2024
Vergaderingen
In 2024 vonden zeven reguliere vergaderingen van de raad van commissarissen plaats. Op één uitzondering na, zijn deze vergaderingen voltallig bijgewoond. Het deelnamepercentage lag daarmee op 97%. Ook het directieteam woonde deze vergaderingen bij. Andere leden van het management werden op gepaste momenten uitgenodigd om een goede informatievoorziening te borgen. Daarnaast heeft de raad enkele keren in beslotenheid vergaderd over rapportages vanuit de selectie-en-benoemings- en remuneratiecommissie. Ook vond de jaarlijkse themavergadering plaats. De voorzitter van de raad sprak daarnaast geregeld met de algemeen directeur over de voortgang en over actuele ontwikkelingen. In het verslagjaar zijn geen onderwerpen naar voren gekomen waarbij sprake was van een tegenstrijdig belang. De externe accountant nam deel aan de vergadering van de raad op 28 maart 2024, waarvoor de vaststelling van de jaarstukken en de bespreking van de accountantsrapportage was geagendeerd.
Tijdens de vergaderingen van de raad vond rapportage en advies plaats vanuit de auditcommissie en de selectie-en-benoemings- en remuneratiecommissie wanneer deze tussentijds bijeen waren gekomen.
Thema’s
De raad hanteert een jaaragenda voor agendapunten die relevant zijn om periodiek te behandelen. Deze punten betreffen onder meer het jaarplan en financieringsplan, de strategie van het bedrijf en de uitvoering daarvan, het jaarverslag, alsmede de organisatieontwikkeling en risicobeheersing. Daarnaast worden ter vergadering aan de hand van maandrapportages en jaarprognoses de actuele ontwikkelingen en de voortgang ten aanzien van specifieke doelstellingen, projecten en actiepunten besproken, worden veiligheidsincidenten geanalyseerd en beoordeeld in relatie tot het veiligheidsbeleid in het algemeen, en wordt de ontwikkeling en de achtergronden van het ziekteverzuim besproken. Verder vindt overeenkomstig de geldende regels door de raad besluitvorming plaats over voorgenomen directiebesluiten.
In het boekjaar heeft de raad zich met name gericht op de volgende onderwerpen.
- Veiligheid: Het eerste bespreekpunt van elke vergadering betreft het onderwerp Veiligheid. Hieraan wordt indringend aandacht besteed. Elk incident wordt geëvalueerd en, voor zover van toepassing, worden genomen maatregelen om herhaling te voorkomen besproken. In het boekjaar hebben zich geen veiligheidsincidenten voorgedaan met zware consequenties. Gegeven de aard van het werk bij HVC acht de raad versterking van het veiligheidsbewustzijn van groot belang.
- Strategie: De raad gaat bij de uitoefening van zijn toezichthoudende rol uit van de strategie zoals die is geformuleerd door de directie voor de verschillende activiteiten(-clusters) binnen de onderneming: Energie uit Afval, Inzameling, Duurzame Energie, Regie op Stromen, Recycling, alsmede Groen Gas & Compost. Ontwikkelingen als Covid19, de oorlog in Oekraïne, en schaarste op de arbeidsmarkt hebben geleid tot verstoring van leveringsketens en sterk gestegen prijzen, met ook impact op HVC. Deze ontwikkelingen, tezamen met de onverminderde urgentie om maatregelen te treffen die leiden tot verlaging van CO₂-emissies, gaven de directie en de raad aanleiding om met aandeelhouders opnieuw het gesprek te voeren over de rol van het bedrijf voor het collectief, over de gezamenlijke ambities en over de betekenis daarvan in financieel opzicht. De focus lag daarbij met name op de activiteiten ontwikkeling en levering van warmte, gescheiden inzameling, recycling en restafvalverwerking.
De ontwikkeling van de herijkte strategie is tot stand gekomen in nauwe samenspraak met de raad. De voorgenomen strategie, zowel inhoudelijk als financieel, is voorgelegd aan een Klankbordgroep, samengesteld uit de aandeelhouders, voor reflectie en advies. Dit proces heeft geleid tot een voorstel inzake de herijkte strategie dat met een positief advies van de Klankbordgroep is voorgelegd aan de algemene vergadering van mei 2024. Alle aandeelhouders hebben hierop in het boekjaar positief gereageerd. De uitvoering van de strategie zal naar verwachting leiden tot belangrijke investeringen, zoals op het gebied van CO₂-afvang bij afvalenergiecentrales en op het gebied van collectieve Warmte. Alle omvangrijke investeringen worden overeenkomstig gemaakte governance afspraken vooraf aan de aandeelhoudersvergadering ter goedkeuring voorgelegd.
De inhoudelijke focus op klimaat- en circulariteitdoelstellingen gaat samen met financiële doelstellingen gericht op rentabiliteit en financiële robuustheid, ter borging van de continuïteit van de onderneming. In dat kader zijn in 2024 ten aanzien van de activiteiten Duurzame Energie en Energie-uit-afval verschillende scenario’s en hun uitgangspunten met de directie besproken en beoordeeld op de financiële langetermijneffecten daarvan op HVC. De raad is op basis van deze onderbouwing gesterkt in zijn opvatting dat de vastgestelde inhoudelijke en financiële strategie een sterke samenhang heeft en in balans is. Dat vormt een uitstekende uitgangspositie om volop in te zetten op de uitvoering ervan. Vanuit strategisch oogpunt is de raad er blij mee dat het Kabinet begin 2025 zijn beleidsvisie op afvalverbranding heeft gepubliceerd en aan de Tweede Kamer heeft toegezonden. Het Kabinet wil zoveel mogelijk inzetten op preventie en hergebruik zodat afvalverbrandingsinstallaties uitsluitend worden benut voor niet-recyclebaar Nederlands afval dat niet op een hoogwaardiger wijze kan worden verwerkt. Dit komt overeen met de visie van HVC. Belangrijk voor de ontwikkeling en organisatie van collectieve warmte onder publieke regie is de besluitvorming door de Tweede Kamer over het wetsvoorstel Wet collectieve warmte. HVC ondersteunt de inhoud van het wetsontwerp, heeft nauw contact met betrokken partijen en volgt de verdere ontwikkelingen ten aanzien van het wetsvoorstel op de voet.
De financiële strategie is erop gericht de activiteiten en voorgenomen investeringen te kunnen financieren, met als primair uitgangspunt dat de financiële weerbaarheid in meerjarenperspectief tenminste op peil blijft. Op het belang van continuïteit van de onderneming houdt de raad nadrukkelijk toezicht. Dit geldt ook ten aanzien van het voorkomen van kruissubsidiering tussen de verschillende clusters van activiteiten, waarbij uitgangspunt is dat deze in meerjarig perspectief renderen. Wanneer tegen het einde van een boekjaar blijkt dat aan de doelstellingen van de financiële strategie wordt voldaan, wordt beoordeeld of er ruimte is voor teruggave via de in het boekjaar gehanteerde tarieven.
- Investeringsprojecten: Voorgenomen nieuwe investeringen worden door de raad getoetst aan de inhoudelijke en financiële strategie. Er wordt daarbij met name ingezoomd op de verschillende risico’s, de gevoeligheid voor het project indien deze zich manifesteren en de wijze waarop risico’s worden gemitigeerd. Ook wordt getoetst of de gehanteerde risico-opslag voldoende is in relatie tot het resterende projectrisico. Alle belangrijke projecten die in uitvoering zijn genomen, zoals de slibdrooginstallatie in Alkmaar, de geothermieprojecten Maasdijk en Polanen, de warmtekoppelleiding onder de Merwede en de modernisering en uitbreiding van de vergistingsinstallatie in Middenmeer, worden elke vergadering besproken. Daarbij wordt ingezoomd op de actuele status en ontwikkelingen ten aanzien van onder meer veiligheid, projectrisico’s, claims, realisatieplanning en cash-out planning. De raad kan op basis van dit inzicht met de directie een gefundeerd gesprek voeren en afspraken maken over de verdere projectuitvoering.
De afgelopen jaren zijn door externe ontwikkelingen de kosten van projecten belangrijk toegenomen. Tezamen met personeelstekorten bij aannemers vormen deze een risico op overschrijdingen van kosten en doorlooptijd. Ook de zeer lange doorlooptijden van vergunningen door schaarse ambtelijke capaciteit stemt tot zorg. De landelijke problematiek rond stikstof en netcongestie leidt tot verdere beperkingen en onzekerheden. Met het oog op de hiermee toegenomen complexiteit heeft de directie in overleg met de raad een organisatiewijziging doorgevoerd, die inhoudt dat de ontwikkeling en realisatie van key projecten voortaan wordt opgedragen aan een daartoe specifiek aangesteld lid van het directieteam.
Medezeggenschap
De raad heeft een goede relatie met de centrale ondernemingsraad. Uitgangspunt is dat ten minste jaarlijks over onderwerpen die voor de medezeggenschap van belang zijn overleg plaatsvindt. De COR wordt betrokken bij de benoeming van nieuwe commissarissen. De COR heeft een versterkt aanbevelingsrecht voor de benoeming van één van de leden.
Commissies
Auditcommissie
De auditcommissie kende in het boekjaar als leden Anne Marie van der Wijst (voorzitter), Ruud Bos en, per 1 juli 2024, Frans Föllings. De commissie heeft in het boekjaar vier keer vergaderd, alle keren in bijzijn van de directeur Financiën en de manager Group Control, alsmede tweemaal in bijzijn van de externe accountant. Beide leden waren tijdens alle vergaderingen aanwezig. De belangrijkste onderwerpen waren de jaarrekening, het jaarverslag, de maand- en kwartaalrapportages, het jaarplan en het meerjarenperspectief, de aanbesteding van de accountantswerkzaamheden en de fiscale adviesdiensten, de rapportages van de externe accountant/management letters, risicomanagement, waaronder de beheersing van het frauderisico, treasury, ICT-regelgeving, informatiebeveiliging en cybersecurity, de verzekerbaarheid van HVC, alsmede de beheersing van de financiële processen. Ook heeft de commissie nadrukkelijk stilgestaan bij de door de directie voorgenomen wijze van implementatie van de Europese richtlijn voor duurzaamheidsverslaggeving, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
(Gecombineerde) Selectie-en-benoemingscommissie en Remuneratiecommissie
De leden van de gecombineerde Selectie-en-benoemings- en Remuneratiecommissie vormen een personele unie. De leden zijn Jantine Kriens (tevens voorzitter), Paul van Riel en (tot 1 juli 2024) Frans Föllings. De commissies kwamen in 2024 meerdere keren bij elkaar.
Onder meer het functioneren en belonen van de bestuurder en de overige leden van het directieteam, alsmede het functioneren van het directieteam als geheel zijn besproken. Daarnaast heeft de commissie voorbereidingen getroffen voor de selectie van een kandidaat die kan worden voorgedragen ter benoeming tot lid van de raad van commissarissen om te voorzien in de opvolging van Frans Föllings.
Financiële resultaten
In 2024 heeft HVC € 127,8 miljoen geïnvesteerd in projecten in de gemeenten en waterschappen van haar aandeelhouders ten behoeve van de energietransitie en om de circulariteitsgraad te verhogen. HVC heeft over 2024 een geconsolideerd resultaat na belastingen behaald van € 25 miljoen (2023: € 35 miljoen). Het genormaliseerde nettoresultaat uit gewone bedrijfsvoering bedraagt € 25,3 miljoen (2023: € 46 miljoen). De raad stelt voor om overeenkomstig het financieel beleid het nettoresultaat toe te voegen aan de overige reserves, waardoor het garantievermogen toeneemt tot € 261,3 miljoen.
Aan de aandeelhouders is overeenkomstig eerdere besluiten van de algemene vergadering in 2024 een bedrag aan garantstellingprovisie uitgekeerd ter grootte van € 6,1 miljoen.
Over dit verslag
De jaarrekening over 2024, zoals opgesteld door het bestuur, is in de raad besproken. Hierbij was de externe accountant aanwezig. De jaarrekening gaat vergezeld van het verslag van het bestuur. De jaarrekening is door de raad goedgekeurd.
De algemene vergadering wordt voorgesteld:
- de jaarrekening vast te stellen;
- het resultaat toe te voegen aan de overige reserves;
- de directie decharge te verlenen voor het gevoerde beleid, en
- de raad van commissarissen decharge te verlenen voor het gehouden toezicht.
Ten slotte
De raad van commissarissen meent dat hij gedurende 2024, dankzij zijn samenstelling, mix van competenties en ervaringen, betrokkenheid bij de activiteiten van HVC en de toegang tot het management en alle relevante bedrijfsinformatie, adequaat invulling heeft kunnen geven aan zijn taken en verantwoordelijkheden jegens de stakeholders van HVC. 2024 was een succesvol jaar voor HVC. De constructieve wijze waarop de strategie voor de komende jaren in samenspraak met de aandeelhouders tot stand is gekomen past bij HVC als publiek bedrijf. De raad is verheugd dat in het boekjaar ook de gemeente Maassluis gekozen heeft voor toetreding tot HVC en als nieuwe aandeelhouder kon worden verwelkomd.
De raad dankt de aandeelhouders voor hun bijdrage en inbreng en voor het in de onderneming gestelde vertrouwen.
Een speciaal woord van dank gaat uit naar alle medewerkers voor hun inspanningen en gedrevenheid en naar de directie voor het getoonde leiderschap.
Zij maken het mogelijk om ook in 2025 belangrijke stappen te zetten op het gebied van klimaat en circulariteit.
Alkmaar, 8 april 2025
De raad van commissarissen,
ir. P. van Riel (voorzitter)
drs. R.E.J. Bos
ir. F.J. Föllings
J. Kriens
drs. J.H.P.M. van der Wijst
Personalia
Directie

Bestaat uit:
- Dion van Steensel - algemeen (statutair) directeur
- Arjan ten Elshof - directeur Duurzame Energie
- Chris Kuijten - directeur Energie uit Afval
- Gertjan de Waard - directeur Inzameling
- Noortje Magis - directeur Financiën
- Hendrik van de Vijver - directeur Strategische Business Ontwikkeling
- Moniek Reijnders - directeur Regie op Stromen
Raad van Commissarissen

Bestaat uit:
Jantine Kriens
Huidige (2e) termijn: 2024-2028 Voorzitter selectie-en-benoemingscommissie en remuneratiecommissie
- Voorzitter raad van commissarissen Hef Wonen
- Vicevoorzitter raad voor de leefomgeving en infrastructuur
- Voorzitter Programmacommissie Regionale Samenwerking ZonMw
- Voormalig algemeen directeur Vereniging Nederlandse Gemeenten
- Voormalig wethouder en loco-burgermeester Rotterdam
Paul van Riel
Huidige (1e) termijn: 2022-2026 Voorzitter raad van commissarissen Lid Selectie-en-benoemings- en remuneratiecommissie
- Voormalig CEO en voorzitter raad van bestuur van Fugro N.V.
- Voorzitter van het bestuur van Stichting Preferente Aandelen Arcadis N.V.
- Lid Stichting Aandelenbeheer BAM
- Voorzitter Stichting Hoge Veluwe Fonds
- Lid Verenigingsraad Vereniging Hendrick de Keyser
Ruud Bos
Huidige (2e) termijn: 2024-2028 Lid auditcommissie
- Algemeen directeur WarmtelinQ
- Associate Fellow Centre for International Energy Policy (CIEP)
- Voormalig managing director ENGIE E&P Netherlands en CTO ENGIE E& P Global
- Voormalig CEO Electrabel Nederland en bestuurslid ENGIE Power Europe
- Voormalig crisismanager en CEO warmtebedrijf Rotterdam
Anne Marie van der Wijst
Huidige (2e) termijn: 2023-2027 Voorzitter auditcommissie
- Lid raad van commissarissen Nederlands Loodwezen
- Lid raad van Toezicht, Audit & Huisvestingscommissie Vrije Universiteit Amsterdam
- Bestuurslid Stichting Zekerheden Reizigerstegoeden Translink.
- Lid raad van toezicht stichting TAQA Theater de Vest/Grote St. Laurenskerk
Frans Föllings
Huidige (3e) termijn: 2024-2026 Lid auditcommissie
- Directeur 2Ensure b.v.
- Lid raad van commissarissen Twente Milieu b.v.
- Lid raad van toezicht Stichting Podium Circulair
- Lid deskundigenraad Stichting Verpact
- Voormalig directeur Attero b.v.
- Voormalig directeur Essent Milieu b.v.
